Mietan
Nowicjusz
Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 22
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia / Dąbrowa
|
Wysłany: Pią 15:17, 09 Maj 2008 Temat postu: Jak działa turbo ? |
|
|
“Turbo” - to słowo budzi strach i podziw.
(Zdjęcie: [link widoczny dla zalogowanych])
Zasada działania:
Turbosprężarka (zwana potocznie turbo, nie mylić z kompresorem!) jest urządzeniem, które pozwala sprężać powietrze dostarczane do cylindrów w silniku. Im bardziej powietrze jest sprężone, tym więcej mieszanki paliwowo-powietrznej może ulec spaleniu i tym większą moc rozwija silnik.
Turbosprężarka, jak sama nazwa wskazuje, składa się z dwóch części: turbiny i sprężarki. W pierwszej - znajduje się ona na kolektorze wydechowym - przepływające spaliny obracają wirnik. Jego obroty za pośrednictwem ośki przekazywane są do drugiej części czyli sprężarki. Sprężarka umiejscowiona jest na kolektorze dolotowym i jej zadaniem jest wciskanie powietrza do silnika.
Ze względu na fakt, że wirnik opływają gorące spaliny (nie raz oparzyłem się wkładając rękę tam gdzie się nie powinno ;p ale to ciekawość ;d), a sprężarkę zimne powietrze, ten pierwszy wraz z obudową nazywany jest stroną gorącą, a sprężarka wraz z obudową - stroną zimną. I tak pewnie nadal nie kumacie, ale cóż..
Omawiając podstawy działania turbosprężarki nie sposób nie wspomnieć o intercoolerze.
Intercooler jest urządzeniem, która ma za zadanie chłodzić powietrze (choć bez tego turbo też ruszy), przez sprężarkę zanim wleci ono do silnika. Wynika to z faktu, iż sprężanie powietrza powoduje wzrost jego temperatury - to właśnie dlatego gdy pompujemy dętkę w rowerze czujemy jak pompka się nagrzewa. Wzrost temperatury powietrza powoduje jego rozrzedzenie, a to z kolei oznacza, że do silnika dostaje się mniej tlenu. A jak wiadomo, mało tlenu - mało mocy, nie ma spalania, nie ma ognia, nie ma jazdy..
Poniższy rysunek przedstawia schemat całego układu turbodoładowania.
(Zdjęcie: [link widoczny dla zalogowanych])
Aby turbosprężarka zaczęła w ogóle działać, potrzebna jest odpowiednia prędkość spalin, a więc odpowiednie obroty silnika. Powyżej tego progu turbo zaczyna się rozkręcać aż do osiągnięcia wartości maksymalnej, czyli tzw. peak (z ang. peak - szczyt, skok).
Podtrzymywanie Turbo - ciekawostka:
(Tekst o podtrzymywaniu turbo zapożyczyłem z internetu)
W seryjnych Lancerach i Imprezach po zdjęciu nogi z gazu (np. podczas zmiany biegu) sprężarka nie jest napędzana i zamiast dużego ciśnienia, w układzie dolotowym powstaje podciśnienie i po ponownym naciśnięcie gazu sprężarka działa z opóźnieniem. W sporcie jest to zjawisko niepożądane i dlatego w rajdowych autach stosuje się system podtrzymania pracy turbiny, z angielskiego ALS (Anti Lag System).
To specjalny program w komputerze sterującym pracą silnika, który powoduje, że po odjęciu gazu moment zapłonu przesuwany jest w taki sposób, by następował przy otwartych zaworach wylotowych. Dzięki temu zwiększana jest energia spalin i turbina nadal sie kręci. Na zewnątrz auta widoczne jest to w postaci ognia wydobywającego się z rury wydechowej i towarzyszących temu wystrzałów.
Przykład: http://www.youtube.com/watch?v=7dFcMA9AKTI&eurl=
Podtrzymanie turbo nie ma wpływu na maksymalne ciśnienie doładowania, ale pozwala utrzymać pracę sprężarki, by błyskawicznie zadziałała, gdy kierowca ponownie naciśnie gaz. Przyjmuje się, że ALS powinien być tak zestrojony, aby utrzymywać mniej więcej połowę maksymalnego ciśnienia doładowania czyli ok. 0,8 atm. Bardziej agresywni kierowcy mogą mieć nawet ok. 1,0 atmosfery. (Każde 0,1 atmosfery więcej, to kilka dodatkowych koni mechanicznych)
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Mietan dnia Śro 12:39, 14 Maj 2008, w całości zmieniany 2 razy
|
|