Forum www.1wysokieobroty1.fora.pl Strona Główna
  FAQ   Szukaj   Użytkownicy   Grupy    Galerie   Rejestracja   Profil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   Zaloguj 
Czym różni się kompresor od turbosprężarki ? c.d.

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.1wysokieobroty1.fora.pl Strona Główna -> Silnik
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mietan
Nowicjusz



Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 22
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia / Dąbrowa

PostWysłany: Sob 0:12, 10 Maj 2008    Temat postu: Czym różni się kompresor od turbosprężarki ? c.d.
W temacie o turbo wspomniałem by nie mylić tego z kompresorem. Co to jest właściwie ten kompresor i jaka jest różnica od turbo ?
Wytłumaczę Wam..
(Zdjęcie: [link widoczny dla zalogowanych])

Podobieństwem jest cel dla jakiego montuje się w samochodach kompresory i turbosprężarki. Zwykle chodzi o zwiększenie mocy poprzez siłowe wepchnięcie jak największej ilości powietrza (a więc i tlenu) do komory spalania. Większa ilość tlenu zmieszana z większą ilością paliwa skutkuje większą mocą. Normalne prawda ?

W celu wtłoczenia powietrza do silnika stosuje się śmigło czyli specjalnie skonstruowany w tym celu wiatraczek. Element ten znajdziemy zarówno w kompresorze jak i w turbosprężarce.

Coś jednak musi to śmigło napędzać i jest to właśnie główna różnica w budowie obu urządzeń. W przypadku turbo, śmigło napędzane jest gazami wylotowymi, czyli po prostu spalinami . W przypadku kompresora, śmigło napędzane jest paskiem podłączonym do wału korbowego. Tyle jeżeli chodzi o budowę. Co to jednak znaczy w praktyce ?

Działanie kompresora i turbo z punktu widzenia kierowcy ma kilka zasadniczych różnic:

Arrow 1. Ponieważ kompresor napędzany jest przez wał korbowy, część mocy silnika zużywana jest na napędzenie kompresora. W przypadku turbo, do napędzenia śmigła używa się spalin więc energii, która (w uproszczeniu) i tak jest marnowana.
Arrow 2. Wzrost mocy jest w przypadku kompresora liniowy. Oznacza to, że kompresor wspomaga silnik już od najniższych obrotów. Działanie turbo zaczyna być odczuwalne dopiero przy pewnych obrotach silnika, gdy w układzie wytworzy się odpowiednio duże ciśnienie (spaliny muszą wypieprzać z cylindra szybko i silnie). Poniżej tych obrotów występuje tzw. turbo dziura (z ang. turbo lag), o której też już wspominałem w jakimś temacie.

Exclamation Co jest zatem lepsze ?. To zależy. Przy pomocy turbo można uzyskiwać większe przyrosty mocy ponieważ jest ono w stanie generować większe ciśnienie doładowania, niż kompresor. Dlatego turbo jest tak bardzo lubiane przez tuning Smile. Z drugiej jednak strony, przy użyciu kompresora unika się turbo dziury i następującego po niej gwałtownego przyrostu mocy, który może być trudny do opanowania i kończyć się zerwaniem przyczepności.
Thats All.. jeśli macie pytania i zastrzeżenia to piszcie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.1wysokieobroty1.fora.pl Strona Główna -> Silnik Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group Boyz theme by Zarron Media 2003



Regulamin