Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mietan
Nowicjusz
Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 22
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia / Dąbrowa
|
Wysłany: Nie 13:18, 02 Mar 2008 Temat postu: 'Układy Napędowe' rodzaje, wady, zalety |
|
|
Określenie układu napędowego i typy układów napędowych
Spróbujmy sobie na początek w jakiś sposób określić co właściwie nazywamy układem napędowym. Można stwierdzić, że są to wszystkie mechanizmy i elementy przenoszące moc z silnika na koła pojazdu i umożliwiające uzyskanie dla tego pojazdu różnych prędkości jazdy i różnych momentów obrotowych.
Możemy zatem powiedzieć, że w skład typowego układu napędowego wchodzą:
* sprzęgło główne
* skrzynia biegów
* przekładnia główna z mechanizmem różnicowym
* półosie napędowe
* koła jezdne napędowe
Elementy wymienione powyżej mogą być w samochodzie umieszczone razem tworząc tzw. zespolone układy napędowe. Mogą też być umieszczane oddzielnie. Wtedy do połączenia poszczególnych elementów stosujemy dodatkowo wały napędowe z przegubami.
W poniższych rozważaniach zajmę się jedynie układami napędowymi samochodów osobowych bez autobusów i ciężarówek.
Dla samochodów osobowych możemy wyróżnić 4 rodzaje układu napędowego. Klasyfikacja zależy od miejsca usytuowania silnika i pozostałych elementów układu napędowego. Przyjrzymy się od razu wadom i zaletom poszczególnych rozwiązań. Mamy więc:
1. KLASYCZNY UKŁAD NAPĘDOWY
(zdjęcie: [link widoczny dla zalogowanych])
Jest to układ napędowy z silnikiem, sprzęgłem i skrzynią biegów umieszczonymi z przodu samochodu i napędzaną osią tylną. Przykładem może tu być stary poczciwy Polonez, Opel Omega czy przeważająca większość modeli BMW
zalety:
* nieograniczona długość silnika (można budować układy 6, 8, 12 cylindrów)
* małe obciążenie elementów zawieszenia i prostsza konstrukcja zawieszenia kół
* układ klasyczny dobre dociążenie kół tylnych przy ruszaniu pod górę (tę cechę wyraźnie widać przy śliskich podjazdach w zimie)
* długi układ wydechowy (lepsze tłumienie, miejsce na swobodne umieszczenia katalizatora)
* korzystna strefa zgniotu
wady:
* niestateczność ruchu przy jeździe na wprost
* słabe dociążenie kół jezdnych przy niepełnej ładowności (przez niektórych humorystycznie nazywane tzw. zjawisko worka ziemniaków w bagażniku, gdyż często w zimie właściciele Polonezów wozili w bagażniku właśnie worek ziemniaków, tak aby zwiększyć dociążenie tylnej, napędzanej osi i umożliwić ruszanie na płaskiej, śliskiej nawierzchni)
* usytuowanie wału napędowego wzdłuż całego auta (wał powoduje zmniejszenie miejsca na nogi zwłaszcza dla środkowego pasażera tylnej kanapy)
2. PRZEDNI UKŁAD ZESPOLONY
(zdjęcie: [link widoczny dla zalogowanych])
Jest to układ napędowy z silnikiem, sprzęgłem i skrzynią biegów umieszczonymi z przodu samochodu i napędzaną osią przednią. Przykładem może tu być np. Seicento, Fiat Panda, Fiat Doblo, Skoda Felicia, Fiat Punto itd. Jest to aktualnie chyba najbardziej rozpowszechniony typ układu napędowego.
zalety:
* dobre dociążenie kół kierowanych i napędowych
* większa stateczność ruchu (z reguły podsterowność)
* prosta konstrukcja tylnego zawieszenia
* krótka droga przenoszonego momentu czyli mniejsze starty momentu
* płaska podłoga nadwozia czyli więcej miejsca w kabinie pasażerskiej oraz duży bagażnik
* długi a więc bardziej korzystny układ wydechowy
* niższy koszt całkowity układu napędowego
wady:
* gorsza zdolność rozpędzania i pokonywania wzniesień (sam pamiętam, jak w elce próbowałem podjechać pod spore wzniesienie Punciakiem ;p. Jadąc pod górę przednia oś napędowa zostaje odciążona i zmniejsza się styk opony z jezdnią. Wystarczy niewiele śniegu i bez łańcuchów nie ma szans.)
* większe obciążenie elementów przedniego zawieszenia
* ograniczona długość silnika
* duża masa i przez to zwiększone zużycie przednich opon
3. TYLNY UKŁAD ZESPOLONY
(zdjęcie: [link widoczny dla zalogowanych])
Jest to układ napędowy z silnikiem, sprzęgłem i skrzynią biegów umieszczonymi z tyłu samochodu i napędzaną osią tylną. Przykładem może tu być np. Porsche 911. Aktualnie układ napędowy tego typu stosowany jest rzadko przede wszystkim w samochodach z najwyższej półki cenowej.
Wady i zalety są w tym przypadku niejako odwrotne w stosunku do przedniego układu zespolonego. Wymienię zatem jedynie te najważniejsze (gdyż nie znam się dokładnie na tym układzie).
zalety:
* dobre dociążenie kół napędowych zwłaszcza przy jeździe na wzniesieniu
* więcej miejsca na konstrukcję przedniego zawieszenia
* krótka droga przenoszonego momentu czyli mniejsze starty momentu
wady:
* większe obciążenie elementów tylnego zawieszenia
* duża masa i przez to zwiększone zużycie tylnych opon
* brak miejsca na duży bagażnik z tyłu pojazdu
4. UKŁAD 4x4
(zdjęcie: [link widoczny dla zalogowanych])
Na wstępie należy wspomnieć o tym, że stały napęd 4 x 4 musi spełniać warunek bezpiecznego toczenia się auta na zakręcie, tzn. koła osi przedniej i tylnej muszą obracać się z różnymi prędkościami.
zalety:
* lepsze własności trakcyjne w każdych warunkach
* układ 4 x 4 większa zdolność pokonywania wzniesień
* mniejsza wrażliwość na boczny wiatr
* równomierne zużycie opon
wady:
* większy koszt układy napędowego
* mniejsza prędkość maksymalna
* większa masa
* większe zużycie paliwa
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Moderator
Administrator
Dołączył: 02 Lut 2008
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: 3City
|
Wysłany: Nie 15:26, 02 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
Chciałbym tylko zauważyć , że wada przy tylnym napedzie konkretnie "* brak miejsca na duży bagażnik z tyłu pojazdu" jest chyba podana tylko dla pojazdów z silnikiem z tyłu hehe , ponieważ auta nawet starszej generacji typu bmw e30 maja całkiem zacny bagażnik a naped jest na tył , więc nie do końca zgodzę się z tą wada.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Mietan
Nowicjusz
Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 22
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia / Dąbrowa
|
Wysłany: Nie 15:46, 02 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
Moderator napisał: | ponieważ auta nawet starszej generacji typu bmw e30 maja całkiem zacny bagażnik a naped jest na tył , więc nie do końca zgodzę się z tą wada. | no mi tutaj chodzi o samochody gdzie silnik jest z tyłu.. Więc jak tam o dobry bagażnik ? A Ty mówisz o BMW, czyli o aucie który ma silnik z przodu.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Mietan dnia Nie 15:48, 02 Mar 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Moderator
Administrator
Dołączył: 02 Lut 2008
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: 3City
|
Wysłany: Pon 0:25, 03 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
dobra nie do końca zrozumialem wypowiedz , poniewaz bylo napisane ze przykladem jest porsche 911 a ja myślałem żee mówisz ogolnie o tylno napędówkach a w porsche faktycznie ma gdzie sie zapakowac
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Mietan
Nowicjusz
Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 22
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia / Dąbrowa
|
Wysłany: Pon 15:05, 03 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
Moderator napisał: | tylno napędówkach | No właśnie trochę się zastanawiałem o co chodzi ;d W 3pkt. ja pisze tylko o samochodach gdzie silnik jest umieszczony z tyłu
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Mietan dnia Pon 15:06, 03 Mar 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|