Forum www.1wysokieobroty1.fora.pl Strona Główna
  FAQ   Szukaj   Użytkownicy   Grupy    Galerie   Rejestracja   Profil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   Zaloguj 
ABS, EDS, TCS i ESP - co to jest i z czym to się je !!

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.1wysokieobroty1.fora.pl Strona Główna -> Inne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mietan
Nowicjusz



Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 22
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia / Dąbrowa

PostWysłany: Nie 10:01, 20 Kwi 2008    Temat postu: ABS, EDS, TCS i ESP - co to jest i z czym to się je !!
Opis skrótów:

Arrow ABS - hamulcowy układ przeciwpoślizgowy. Steruje ciśnieniem płynu hamulcowego, działającego na tłoczki hamulcowe, aby koła nie uległy zablokowaniu nawet w przypadku gwałtownego użycia hamulców. ABS został zaprojektowany tak, że utrzymuje poślizg w najkorzystniejszym zakresie skuteczności hamowania (współczynnik poślizgu utrzymywany jest w zakresie od 10 do 30%). Lecz na nawierzchniach wyboistych, żwirowych lub pokrytych śniegiem, działanie ABS może spowodować wydłużenie drogi zatrzymania pojazdu w stosunku do drogi zatrzymania pojazdu nie wyposażonego w ten układ. Działanie ABS nie skraca (3/4 polskich kierowców myśli że jak ma ABS to szybciej sie zatrzyma - gówna prawda) drogi hamowania, a w wielu przypadkach ją wydłuża.
ABS działa poprzez pomiar szybkości obrotowych poszczególnych kół podczas hamowania
i redukcji nadmiaru ciśnienia w układzie hamulcowym dla koła, którego prędkość obrotowa szybko zmalała (zablokowało się) w stosunku do innych kół.
Mimo, iż ABS pozwala na kierowalność pojazdu nigdy przy jego pomocy nie dokonacie skrętu o 90 ° na śliskiej nawierzchni.
Działanie ABSu jest wyczuwalne poprzez pulsowanie pedału hamulca (miałem okazje na elce z instruktorem to poczuć ;p)
Nie można odłączyć ABSu bez uprzedniej ingerencji w układ eklektyczny samochodu.

Arrow EDS - jest to układ który umożliwia bardziej efektywne ruszanie samochodem na śliskich nawierzchniach. Jeżeli jedno z kół napędzanych porusza się z większą prędkością obrotową, to system EDS zaczyna hamować to koło klockami hamulcowymi, jednocześnie większy moment obrotowy zaczyna być przenoszony na drugie koło napędowe. Dzięki temu układowi większy moment obrotowy przenoszony jest na koło które posiada lepszą przyczepność do podłoża. System działa do prędkości 30 km/h. Działanie EDSu sygnalizowane jest przez słyszalne "chrupanie". Jest przydatny przy ruszaniu w miejscach gdy jedno z kół ma znacząco gorszą przyczepność w stosunku do drugiego.
EDSu nie można wyłączyć.

Arrow ESP - układ stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu. Układ zaczyna korygować tor jazdy przez przyhamowywanie odpowiednich kół jeżeli samochód zaczyna zacieśniać zakręt lub jest wynoszony na zewnątrz zakrętu i jednocześnie kierowca nie naciska na pedał hamulca. Działanie ESP na bardzo śliskich nawierzchniach może być "głupszy" od wprawnego kierowcy.
Działanie ESP także sygnalizowane jest migającą żółtą kontrolką na desce rozdzielczej oraz słyszalnym "chrupaniem" z poszczególnych kół.
System ESP nie zmieni praw fizyki i w przypadku zadziałania za dużej siły odśrodkowej wynikającej ze zbyt szybkiego przejazdu w ostrym zakręcie, gdy przekroczony zostanie margines bezpieczeństwa nawet elektroniczny pomocnik nic nie pomoże.
ESP wyłączamy przyciskiem na tunelu środkowym jednocześnie wyłączony zostanie TCS.

Arrow TCS (albo ASR) jest to układ zapobiegający zerwaniu przyczepności kół napędowych podczas przyspieszania. Realizowane jest to przez wyrównywanie momentu obrotowego na osiach napędowych, podobnie jak w systemie EDS, oraz przez zmniejszenie momentu napędowego silnika. Działanie TCSu sygnalizowane jest żółtą kontrolką (trójkąt z wykrzyknikiem) migającą na desce rozdzielczej. TCS współpracuje z EDS, a powyżej 30km/h jest to jedyny system poprawiający trakcję samochodu.
TCS redukuje moment obrotowy poprzez gwałtowne ujęcie gazu (tak w uproszczeniu.. Jak jesteś blondynką i boisz się gazu dodać to współczuję samochodowi).
Negatywnym zjawiskiem TCSu jest sytuacja, gdy w momencie bardzo szybkiego przyśpieszania na śliskiej nawierzchni system ten chwilowo przymuli samochód tak znacznie, że tracimy niemal całą moc (opis w uproszczeniu).
Używając TCS uważać należy podczas wyprzedzania na śliskiej nawierzchni, system ten może w nieprzewidziany sposób wydłużyć czas przebywania na przeciwnym pasie w sytuacji, w której chcemy manewr wyprzedzania wykonać szybko, a pod kołami przyczepność jest kiepska.
Podczas zabaw z tzw. ręcznym system ten może bardzo przeszkadzać i prowadzić w skrajnych przypadkach do uszkodzenia (blacharskiego xD na pewno wiecie o co chodzi ^^) samochodu gdyż zgodnie ze znaną nam wszystkim zasadą w momencie zaproszenia dupy samochodu, w poślizg kontrolowany oprócz kontry kierownicą, należy dodać gazu aby samochód mógł wyprowadzić się sam z poślizgu, w przypadku bardzo śliskiej nawierzchni oprócz kontry kierownicą, przy zadziałaniu TCSu być może nie będziemy mogli dokonać przyśpieszenia i dla mniej wprawionych w tych zabawach może się to skończyć obrotem wokół własnej osi.
TCS - wyłączamy przyciskiem na tunelu środkowym (obok hamulca ręcznego - w).

Arrow CAN-Bus - jest to system wewnętrznej komunikacji pomiędzy poszczególnymi podzespołami elektronicznymi pojazdu. Od kilku ostatnich lat wzrasta liczba podzespołów elektronicznych instalowanych w samochodach. Z jednej strony wynika to z oczekiwań klientów dotyczących lepszego komfortu i większego bezpieczeństwa, z drugiej jednak strony z zaostrzonych norm dotyczących czystości środowiska naturalnego. Obecnie ten system zastosowany jest w samochodzie Toledo i dotyczy zarówno układu komfortu jak i napędowo-jezdnego. Polega on na szybkiej wymianie dużych ilości informacji przy użyciu dwu przewodowej szyny komunikacyjnej.

Arrow CCS lub GRA - inaczej Tempomat. System utrzymywania zaprogramowanej przez kierowcę prędkości.

Arrow EPC - układ elektronicznego sterowania położeniem przepustnicy. Silnik z tym systemem nie posiada linki gazu.

Arrow MSR - układ zapobiegający blokowaniu kół napędzanych podczas hamowania silnikiem.

Arrow BA - Brake Assist - układ wspomagania hamowania awaryjnego. W razie niebezpieczeństwa, układ rozpoznaje gwałtowne naciśniecie pedału hamulca jako hamowanie awaryjne i w razie konieczności steruje siłą hamowania tak, aby zapewnić w pełni bezpieczne zatrzymanie samochodu.

Arrow Climatronic - automatyczna klimatyzacja. System utrzymuje zadaną temperaturę mieszając zimne powietrze z parownika lub z zewnątrz pojazdu z ciepłym powietrzem z nagrzewnicy. Sterowanie odbywa się w sposób automatyczny lub półautomatyczny.

Arrow EBD - Electronic Brakeforce Distribution - elektroniczny rozdział sil hamowania. W celu maksymalnego skrócenia drogi hamowania układ EBD automatycznie reguluje sile hamowania przednich i tylnych oraz prawych i lewych kół. Znacząco skraca drogę hamowania przy utrzymaniu stabilności, nawet w razie gwałtownego hamowania lub hamowania na zakręcie.

Posiadanie systemu każdego z systemów elektronicznych łącznie z ESP nie zwalnia nas z myślenia i przewidywania sytuacji drogowych.

Jeśli ma ktoś jakieś ciekawe uwagi i spostrzeżenia to czekam na propozycje, w przypadku konstruktywnych uwag będą zamieszczane w temacie. Ja napisałem tylko kilka skrótów (tych najważniejszych), jak ma ktoś jeszcze jakieś to niech to tutaj napisze. Pzdr


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Mietan dnia Pon 14:38, 21 Kwi 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.1wysokieobroty1.fora.pl Strona Główna -> Inne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group Boyz theme by Zarron Media 2003



Regulamin